Waarom we dit team hebben
Binnen Blisss geloven we in duurzame vooruitgang. Business Central biedt een sterke basis met standaardfunctionaliteiten. Maar elk bedrijf heeft net weer andere processen, voorkeuren en branchespecifieke wensen. Daarom werken wij op een manier die vergelijkbaar is met LEGO: je bouwt met de standaard blokken van Business Central, en vult dit aan met eigen componenten die aansluiten op jouw unieke situatie. Blisss heeft een uitgebreid aanbod van zelfgebouwde componenten waaruit je kunt kiezen.
Om dat schaalbaar, onderhoudbaar en kostenefficiënt te doen, hebben we Team Componenten. Dit team zorgt ervoor dat onze uitbreidingen op Business Central toekomstbestendig zijn – altijd getest, goed gedocumenteerd, veilig, herbruikbaar en eenvoudig door te ontwikkelen.
“We hadden al een aantal eigen ontwikkelde software-oplossingen, zoals Naviplast (voor kunststofbedrijven), Projecten+ (voor projectgestuurde bedrijven) en Blisss+ (een bundeling van veelgevraagde uitbreidingen – onze toevoeging op Business Central die bijna iedere klant mist),” vertelt teamlead Sven Pouwels. “Daarnaast ontwikkelen we ook kleinere uitbreidingen met één specifieke functionaliteit. Door dit allemaal onder te brengen bij Team Componenten, creëren we focus, structuur en ruimte voor kwaliteit.”
Die professionaliseringsslag zit ook in de werkwijze. Sven: “We hebben nu ruimte om agile technieken toe te passen, structurele overlegmomenten in te plannen en bewust te kijken naar marktontwikkelingen. Samen met projectteams, sales én klanten bepalen we strategisch waarop we inzetten en wat uiteindelijk de meeste waarde oplevert.”
Wat team componenten doet (en waarom dat waardevol is)
Team Componenten werkt aan oplossingen die ontstaan uit vier belangrijke bronnen:
-
Sales en marketing – signaleren waar de markt behoefte aan heeft
-
Consultants – zien tijdens implementaties patronen, terugkerende klantvragen en branchespecifieke wensen waar standaard Business Central geen oplossing voor biedt
-
Klanten – geven directe input en feedback, wat waardevolle inzichten oplevert voor nieuwe componenten
-
Herbruikbare uitbreidingen – slimme toevoegingen op eerdere klantprojecten die we intern delen en waar mogelijk standaardiseren, zodat we niet telkens hetzelfde maatwerk hoeven te bouwen. Dat bespaart tijd, verlaagt kosten en vergroot de betrouwbaarheid voor iedereen
Het team ontwikkelt deze ideeën tot concrete uitbreidingen op Business Central, beheert de roadmap en zorgt voor het volledige onderhoud, de documentatie, het testen én de communicatie rondom nieuwe releases. Daarvoor gebruiken ze onder andere een digitaal ideeënbord waarin klantwensen worden geprioriteerd.