De bouwstenen achter jouw Business Central-omgeving

Achter elke slimme uitbreiding, elk herbruikbaar component en elke doordachte toevoeging aan Business Central zit een team dat je misschien niet altijd ziet, maar waarvan je wél elke dag de voordelen ervaart: Team Componenten.

Bouwstenen 01
Koen Janssen

Auteur

Koen Janssen

Bijdrager

Sven Pouwels

Waarom we dit team hebben

Binnen Blisss geloven we in duurzame vooruitgang. Business Central biedt een sterke basis met standaardfunctionaliteiten. Maar elk bedrijf heeft net weer andere processen, voorkeuren en branchespecifieke wensen. Daarom werken wij op een manier die vergelijkbaar is met LEGO: je bouwt met de standaard blokken van Business Central, en vult dit aan met eigen componenten die aansluiten op jouw unieke situatie. Blisss heeft een uitgebreid aanbod van zelfgebouwde componenten waaruit je kunt kiezen.

Om dat schaalbaar, onderhoudbaar en kostenefficiënt te doen, hebben we Team Componenten. Dit team zorgt ervoor dat onze uitbreidingen op Business Central toekomstbestendig zijn – altijd getest, goed gedocumenteerd, veilig, herbruikbaar en eenvoudig door te ontwikkelen.

“We hadden al een aantal eigen ontwikkelde software-oplossingen, zoals Naviplast (voor kunststofbedrijven), Projecten+ (voor projectgestuurde bedrijven) en Blisss+ (een bundeling van veelgevraagde uitbreidingen – onze toevoeging op Business Central die bijna iedere klant mist),” vertelt teamlead Sven Pouwels. “Daarnaast ontwikkelen we ook kleinere uitbreidingen met één specifieke functionaliteit. Door dit allemaal onder te brengen bij Team Componenten, creëren we focus, structuur en ruimte voor kwaliteit.”

Die professionaliseringsslag zit ook in de werkwijze. Sven: “We hebben nu ruimte om agile technieken toe te passen, structurele overlegmomenten in te plannen en bewust te kijken naar marktontwikkelingen. Samen met projectteams, sales én klanten bepalen we strategisch waarop we inzetten en wat uiteindelijk de meeste waarde oplevert.”

Wat team componenten doet (en waarom dat waardevol is)

Team Componenten werkt aan oplossingen die ontstaan uit vier belangrijke bronnen:

  • Sales en marketing – signaleren waar de markt behoefte aan heeft

  • Consultants – zien tijdens implementaties patronen, terugkerende klantvragen en branchespecifieke wensen waar standaard Business Central geen oplossing voor biedt

  • Klanten – geven directe input en feedback, wat waardevolle inzichten oplevert voor nieuwe componenten

  • Herbruikbare uitbreidingen – slimme toevoegingen op eerdere klantprojecten die we intern delen en waar mogelijk standaardiseren, zodat we niet telkens hetzelfde maatwerk hoeven te bouwen. Dat bespaart tijd, verlaagt kosten en vergroot de betrouwbaarheid voor iedereen

Het team ontwikkelt deze ideeën tot concrete uitbreidingen op Business Central, beheert de roadmap en zorgt voor het volledige onderhoud, de documentatie, het testen én de communicatie rondom nieuwe releases. Daarvoor gebruiken ze onder andere een digitaal ideeënbord waarin klantwensen worden geprioriteerd.

RC0A0930

“Als er maar één klant interesse heeft, dan is het vaak een specifieke uitbreiding,” legt Sven uit. “Maar zodra meerdere klanten er baat bij hebben, gaan we onderzoeken of het als standaardcomponent uitgewerkt kan worden.”

Nieuwe ideeën kunnen ook via pilots uitgewerkt worden. Sven: “Als we iets nog niet eerder hebben ontwikkeld, starten we soms met een boiler-room sessie. Dat is een intensieve sessie van een dag(deel) waarin we met het hele projectteam – inclusief functioneel consultants, ontwikkelaars en idealiter ook iemand van de klant – samenkomen. Daardoor kunnen we razendsnel schakelen van idee naar uitvoering en staat er soms binnen één dag al een eerste versie van een component.”

Deze aanpak betekent dat klanten profiteren van bewezen uitbreidingen op Business Central, zonder telkens opnieuw te hoeven ontwikkelen. Zo besparen we tijd en kosten, terwijl we tegelijkertijd de kwaliteit van de oplossingen voor onze klanten verhogen.

Voorbeelden uit Blisss+

Blisss+ is een bundeling van veelgevraagde uitbreidingen op Business Central die in de praktijk het werk makkelijker, sneller en slimmer maken. Het gaat daarbij om zowel kleinere optimalisaties als grotere functionele aanvullingen. Een paar voorbeelden:

  • KVK-integratie – Vanuit een klant-, leverancier- of contactkaart kun je direct zoeken in het KVK-register en actuele gegevens toevoegen of bijwerken

  • IBAN in keuzemenu’s – In het veld ‘Bankrekeningcode van voorkeur’ wordt nu ook het IBAN getoond, naast de code en naam. Dit voorkomt fouten en verhoogt het gebruiksgemak

  • Intrastat landcodes corrigeren – Business Central gebruikt standaard landcodes, maar voor Intrastat zijn soms afwijkende codes nodig. Met Blisss+ haal je automatisch de juiste Intrastat-code op uit het daarvoor bestemde veld. Deze functie is eenvoudig in- of uit te schakelen in de instellingen

Kwaliteit voorop

Ook de werkwijze is afgestemd op kwaliteit. Sven: “We gebruiken page scripts van Microsoft om automatisch te testen of iets nog werkt na een update. Zo verhogen we het first-time-right gehalte en beperken we bugfix-releases.”

Wat Team Componenten ook uniek maakt, is dat ze werken voor de interne klant: de andere teams binnen Blisss. “Doordat we zelf niet direct in klantprojecten zitten, houden we afstand van individuele klantwensen en kunnen we breed toepasbare oplossingen ontwerpen,” legt Sven uit. “We zorgen bewust voor goede documentatie en technische ‘haakjes’ zodat andere teams onze componenten eenvoudig kunnen gebruiken en uitbreiden.”

Wat levert dat op?

  • Snelle toegang tot slimme standaardoplossingen

  • Software van hoge kwaliteit, aantoonbaar getest

  • Continu doorontwikkeling op basis van klantbehoefte

  • Duidelijke documentatie en heldere releaseplanning

  • Geen ruis: Blisss-componenten worden gedragen door het hele bedrijf

Zo maken we het verschil

Met Team Componenten zorgen we ervoor dat uitbreidingen op Business Central niet alleen aansluiten op jouw wensen van vandaag, maar ook meegroeien met je organisatie. Door continu te verbeteren en te bouwen op bewezen oplossingen, bieden we een duurzaam fundament dat met je meebeweegt.

Heb jij een wens of idee voor een verbetering in Business Central? Laat het je consultant weten. Grote kans dat Team Componenten ermee aan de slag gaat – niet alleen voor jou, maar ook voor de rest van onze klanten.