Ben jij je momenteel aan het oriënteren op een nieuw softwarepakket voor je bedrijf en heb je vragen over onze projectaanpak? Laat het ons weten en nemen graag contact met je op om er meer over te vertellen.
Het belang van verandermanagement
Verandermanagement gaat over het begeleiden van individuen, teams en organisaties van de huidige staat naar een gewenste toekomstige staat. Binnen de context van een software-implementatie focussen wij vooral op het creëren van bewustwording rondom de veranderingen die nieuwe software met zich mee kan brengen.
Waarom dit onderscheid? Terwijl het belangrijk is om medewerkers door het proces van verandering te leiden, is het cruciaal om bewustwording te creëren rondom de impact van deze veranderingen. Daarnaast faciliteren we gesprekken om betrokkenheid en begrip bij medewerkers te stimuleren. Echter, hoewel we ons inzetten om organisaties te ondersteunen bij deze veranderingen, hebben we niet de tools of capaciteit om op te treden als verandercoach.
Overstappen naar een nieuw softwarepakket is wél meer dan alleen een simpele klik op de knop. Het vergt een zorgvuldige aanpak waarbij technische, organisatorische en menselijke aspecten samenkomen. En het menselijke aspect wordt nogal eens vergeten… Medewerkers zijn gewend aan bestaande systemen en processen. En elke verandering kan weerstand oproepen. Op basis van onze jarenlange ervaring hebben wij deze lessen meegenomen in onze aanpak.
De vier kritische succesfactoren voor verandermanagement
Uit onderzoek blijkt dat er vier kritische succesfactoren zijn voor een geslaagd veranderproject: Verandernoodzaak, Leiderschap, Veranderaanpak en Veranderaar. Deze factoren leggen de basis voor een succesvolle implementatie van elke verandering binnen een organisatie.
1. Verandernoodzaak: gaat over de vraag in welke mate de noodzaak, meestal een combinatie van externe druk en intern gevoeld belang, onderkend en erkend wordt. En wat is de mate is van urgentie, gelet op ontwikkelingen in de omgeving.
2. Leiderschap: gaat over het vermogen van leidinggevenden om de beoogde verandering vorm te geven. In essentie wordt hier gevraagd naar de mate waarin leidinggevenden in staat zijn veranderingen te leiden.
3. Veranderaanpak: dit zorgt voor de acceptatie, de invoering en het blijvend succes van de beoogde verandering. Denk hierbij aan de hoeveelheid tijd en aandacht die hieraan wordt besteed en hoe de voortgang en de resultaten worden gedeeld.
4. Veranderaar: dit gaat om welke personen het veranderproces kunnen begeleiden en wie bepalend zijn bij de uitvoering. Dit kunnen leidinggevenden zijn, maar ook projectmanagers, key-users en stafmedewerkers. Bijvoorbeeld hoe zij voorzien worden van de juiste training en opleiding.
Om te zorgen dat deze succesfactoren effectief worden gerealiseerd in een software-implementatieproces, zijn er specifieke acties en benaderingen die bedrijven kunnen toepassen:
Communicatie is key. Vooral relevant voor ‘Verandernoodzaak’ en ‘Veranderaanpak’. Het informeren van medewerkers over de veranderingen speelt een cruciale rol bij het erkennen van de noodzaak van de verandering.
Benadruk de voordelen. Dit helpt bij het onderstrepen van de ‘Verandernoodzaak’ en kan ook aansluiten bij het aspect van ‘Leiderschap’ waar leiders de richting van de verandering aangeven.
Training en ondersteuning. Dit is direct gerelateerd aan ‘Veranderaar’. Door het bieden van training en ondersteuning zorg je ervoor dat de juiste mensen de tools en kennis hebben om de verandering te begeleiden en te realiseren.