ReddIT Talk
Op Reddit delen duizenden IT'ers en ERP-gebruikers ongefilterd hun vragen, frustraties en aha-momenten. In onze rubriek ReddIT Talk, pakt Joeri Janssen elke keer een topic waar hij in zijn werk bij bedrijven veel herkenning in ziet, en geeft hij daar in het kort zijn eerlijke visie op.
De beste vragen over ERP worden zelden in vergaderzalen gesteld. Ze worden 's avonds laat op Reddit getypt door iemand die vastloopt op een implementatie, twijfelt over een keuze, of zich afvraagt of hij de enige is met dit probleem.
Wij lezen dat soort threads zelf ook. En vaak denken we: dit horen wij precies zo terug bij klanten. Vandaar ReddIT Talks. Joeri pakt steeds één onderwerp uit de Reddit-community, zet de vraag of stelling neer, en deelt vanuit zijn dagelijkse praktijk hoe hij ernaar kijkt.
Geen lange beschouwingen, maar korte video's van een paar minuten. Makkelijk tussendoor te kijken, en hopelijk net dat zetje dat een herkenbare twijfel een stap verder helpt.
De gesprekken
De threads die er écht toe doen
ERP vs. WMS
Op Reddit laaide de welbekende discussie op: Having the WMS versus ERP debate again with leadership. In de operatie lopen medewerkers tegen beperkingen aan en is een specifiek WMS vereist, maar het management stelt vaak dat het ERP-systeem al voldoende functies heeft. Niemand zit immers te wachten op extra applicaties, complexe integraties en stijgende kosten.
De praktijk laat echter zien dat de crux vaak in de mobiele functionaliteit zit. Medewerkers in het magazijn willen niet met een laptop rondlopen of telkens naar een vast werkstation moeten lopen om een actie te boeken. Ze willen ter plekke een pickopdracht of magazijntransit verwerken.
Om die brug te slaan, werken we bij Blisss met Tasklet, een mobiele WMS-extensie voor Business Central. Hiermee scannen medewerkers direct locaties en aantallen op de werkvloer. Het resultaat? Geen administratieve achterstand, maar te allen tijde actuele data in het systeem, snellere processen en aanzienlijk minder fouten.
De keuze voor een partner vs. platform
"I would never use an ERP again." Een heftige uitspraak op Reddit, maar de frustratie erachter is herkenbaar: slechte documentatie, vage workarounds en processen die simpelweg niet aansluiten bij de dagelijkse praktijk. Helaas zien we dit in de markt nog te vaak gebeuren zodra een systeem live gaat. Kennis blijft hangen bij een paar specifieke personen en het systeem sluit niet (meer) aan bij de organisatie.
De sleutel tot succes ligt in een stapsgewijze aanpak. Door prioriteiten te stellen, ga je niet te snel en zorg je dat bedrijfsprocessen écht goed worden ingericht. Bovendien borg je hiermee de documentatie, zodat de kennis binnen je organisatie blijft.
Een ERP-systeem is net als een auto: het heeft continu onderhoud nodig. De markt verandert en Microsoft brengt doorlopend nieuwe releases uit voor Business Central. Daarom is de keuze voor de juiste partner minstens zo belangrijk als de keuze voor het platform zelf. Een kritische partner denkt mee met jouw toekomstvisie en helpt je voor te bereiden op de ambities van morgen.
Waarom de beste ERP software tóch kan falen
Een interessant artikel op Reddit vatte het perfect samen: ERP adoption turned out to be more important than ERP functionality. De harde kern van het verhaal? Software maakt niet het allergrootste verschil. Het gaat er niet om hoeveel features je pakket heeft, maar om wat de mensen in de organisatie ermee doen.
Veel ondernemers beginnen met Excel en groeien door met losse systemen, waarna een ERP-systeem de meest logische vervolgstap is. Maar om écht verder te groeien moeten processen veranderen en moet het gedrag van mensen mee. Succes zit namelijk niet in de techniek, maar in hoe goed je organisatie het systeem omarmt.
Daarom starten we bij Blisss altijd met een grondige diagnosefase en een veranderworkshop. We kijken kritisch naar wat de organisatie én de mensen beweegt. Niet alleen op functioneel vlak, maar juist op het menselijke aspect.
Over Joeri Janssen
Als Sales Consultant bij Blisss spreekt Joeri dagelijks met bedrijven die voor een ERP-keuze staan, of er middenin zitten. Daardoor hoort hij meer praktijkverhalen dan de meeste mensen in de markt én ziet hij de patronen die overal terugkomen.
Toen hij zich realiseerde hoe vaak vragen op Reddit-fora exact die patronen raken, was ReddIT Talks geboren. Geen tot in detail gescripte gesprekken, maar Joeri die kort en eerlijk reageert op wat de community bezighoudt. Met als doel: herkenning bieden, en hier en daar een gangbare aanname rechtzetten.
Ontdek of jouw organisatie klaar is voor een ERP-implementatie