Van freelance opdracht naar structurele inzichten
Toen Het Anker iemand zocht om met Power BI aan de slag te gaan, kwamen ze uit bij Luuk. Hij startte er als freelancer om dashboards te bouwen en werkte daarnaast parttime op de serviceafdeling. “Bij Het Anker was er nog weinig ervaring met data-gedreven werken. Power BI werd gezien als iets nieuws waarvan de waarde nog niet volledig duidelijk was. Toch merkten ze dat inzicht in cijfers nodig was om verder te groeien,” vertelt Luuk.
Uitdaging: grip op stuurinformatie ontbrak
Voor de komst van Power BI werd vooral NAV 2016 gebruikt om rapportages te draaien. Dat kostte veel tijd en leverde geen real-time inzichten op. Als klanten hun cijfers op tafel legden, was het lastig om hier goed op te reageren. Ook de serviceafdeling, waar klachten werden geregistreerd, miste overzicht en stuurinformatie.
De aanpak
Het Anker had al een NAV-omgeving via Blisss en nam het standaard verkoopdashboard van Blisss in gebruik. Daarop bouwde Luuk verder. Hij verfijnde de verkoopinzichten en ontwikkelde aanvullende dashboards, waaronder:
-
Verkoopdashboards voor vertegenwoordigers: zodat zij realtime cijfers van hun eigen rayon konden meenemen naar klanten.
-
Service dashboards: waarmee klachten, herstelwerkzaamheden en de pijplijn inzichtelijk werden gemaakt. Dit hielp de monteurs met planning en gaf het management grip op terugkerende problemen.
Hoewel Luuk zelfstandig werkte, werd hij ondersteund door Blisss. “Als ik een vraag stelde, kreeg ik altijd snel antwoord. Daardoor kon ik weer door.”