Meubelindustrie het Anker

Voor Het Anker hebben we de rapportagemogelijkheden uitgebreid met Power BI. We ontwikkelden dashboards voor verkoop, service en accountmanagement, zodat er sneller en met actuele cijfers gestuurd kan worden.

  • Power BI implementatie

Branche

Productie

Team

Team Power Platform

Vestigingen

7 in Nederland

Project

Power BI implementatie

Koen Janssen

Auteur

Koen Janssen

Bijdrager

Luuk Grandjean

Het Anker 2
21 DSC 0327

Wie is het Anker?

Het Anker is een meubelfabrikant met een rijke historie. Het familiebedrijf levert zitmeubelen aan diverse meubelzaken in binnen- en buitenland. Vakmanschap en kwaliteit staan centraal, met aandacht voor zowel design als duurzaamheid.

Om de groei en service te ondersteunen, zocht Het Anker naar betere inzichten in hun bedrijfsdata.

Van freelance opdracht naar structurele inzichten

Toen Het Anker iemand zocht om met Power BI aan de slag te gaan, kwamen ze uit bij Luuk. Hij startte er als freelancer om dashboards te bouwen en werkte daarnaast parttime op de serviceafdeling. “Bij Het Anker was er nog weinig ervaring met data-gedreven werken. Power BI werd gezien als iets nieuws waarvan de waarde nog niet volledig duidelijk was. Toch merkten ze dat inzicht in cijfers nodig was om verder te groeien,” vertelt Luuk.

Uitdaging: grip op stuurinformatie ontbrak

Voor de komst van Power BI werd vooral NAV 2016 gebruikt om rapportages te draaien. Dat kostte veel tijd en leverde geen real-time inzichten op. Als klanten hun cijfers op tafel legden, was het lastig om hier goed op te reageren. Ook de serviceafdeling, waar klachten werden geregistreerd, miste overzicht en stuurinformatie.

De aanpak

Het Anker had al een NAV-omgeving via Blisss en nam het standaard verkoopdashboard van Blisss in gebruik. Daarop bouwde Luuk verder. Hij verfijnde de verkoopinzichten en ontwikkelde aanvullende dashboards, waaronder:

  • Verkoopdashboards voor vertegenwoordigers: zodat zij realtime cijfers van hun eigen rayon konden meenemen naar klanten.

  • Service dashboards: waarmee klachten, herstelwerkzaamheden en de pijplijn inzichtelijk werden gemaakt. Dit hielp de monteurs met planning en gaf het management grip op terugkerende problemen.

Hoewel Luuk zelfstandig werkte, werd hij ondersteund door Blisss. “Als ik een vraag stelde, kreeg ik altijd snel antwoord. Daardoor kon ik weer door.”

Image00018

Resultaten en impact

De dashboards maakten informatie direct beschikbaar en bruikbaar. Hierdoor veranderde de manier van werken:

  • Vertegenwoordigers konden gesprekken met klanten beter onderbouwen en realtime inzichten delen.

  • De serviceafdeling kon klachten analyseren en trends signaleren. Bijvoorbeeld wanneer een specifieke afnemer vaker schade veroorzaakte bij leveringen – kosten konden zo worden verhaald in plaats van zelf gedragen.

  • Beslissingen over klachten konden sneller en consistenter genomen worden, omdat eerdere vergelijkbare gevallen direct inzichtelijk waren.

"Het belangrijkste resultaat was dat Het Anker zich bewust werd van de kracht van sturen op cijfers. Data was niet langer alleen administratie, maar een stuurmiddel voor de dagelijkse operatie."

Luuk Grandjean 1X1

Luuk Grandjean, Power BI Consultant bij Blisss

Persoonlijke noot

Voor Luuk werd dit project ook een springplank in zijn eigen ontwikkeling. “In die tijd probeerde ik van mijn expertise in Power BI mijn eigen bedrijf te maken, maar dat was best uitdagend om van de grond te krijgen. Bij Blisss kreeg ik opnieuw de kans om me verder te ontwikkelen in Power BI. Wie weet start ik ooit nog eens iets voor mezelf, maar voor nu is het vooral mooi om samen met Blisss onze Power BI-afdeling naar een hoger niveau te brengen en zo veel mogelijk bedrijven te helpen de transformatie te maken naar een datagedreven werkwijze.”